20 Sfaturi pentru Marketingul pe Social Media în 2013

Nu cred că există o metodă mai bună să terminăm anul decât cu o serie de 20 de sfaturi de la unii dintre cei mai buni experţi/specialişti/bloggeri/marketeri din această nişă a marketingului în Social Media.

Mă bucur şi le mulţumesc mult pentru reacţia lor promptă şi pozitivă faţă de rugămintea mea. Asta nu mă face decât să cred că sunt pe drumul cel bun. Veţi observa o diversitate destul de largă a părerilor, păreri din care am avut ce învăţa. Cu siguranţă, veţi rămâne cu ceva după ce o să le citiţi. Here we go…

 

Care ar fi cel mai important lucru pe care brand-urile românești ar trebui să se focuseze în marketing-ul pe Social Media în 2013?

Andra Zaharia

Andra Zaharia

Din experiența de până acum, cred că un aspect esențial în care brandurile ar trebui să investească în 2013 este social care. Fără un program de customer service adaptat la social media, aplicat constant și utilizat pentru rezultate reale, nicio strategie nu poate fi completă. Trebuie să depășim stadiul de ”nice to have” și să trecem la ”need to have”, cu o serie de obiective clare în minte și nu doar în prezentări.
 

Costin Cocioaba

Costin Cocioaba

Primul focus ar trebui sa fie Facebook. In ciuda tuturor limitarilor pe care reteaua sociala le-a pus brandurilor in 2012, consumatorul s-a mutat pe Facebook. Din 8 milioane de romani pe internet din Romania, aproape 5.5 milioane se regasesc pe Facebook, iar, daca nu ma insel, urbanul cred ca tinde, ca acoperire, catre 100%. Cel mai probabil, pana la finele lui 2013 vor fi aproape de 7 milioane de romani pe Facebook.

Tot ca segment important ar trebui sa fie si proiectele speciale cu bloggerii. In 2012 am vazut cateva astfel de proiecte speciale pe care le-as putea cataloga mai mult decat curajoase, atat ca buget, insa sunt sigur ca si din punct de vedere al rezultatelor, judecand dupa buzz-ul creat. Nu ma indoiesc ca in 2013 se pot face lucruri mult mai asezate.

Toate depind insa de mediul economic. Facebook & blogging inseamna continuitate in comunicare, strategie pe termen mediu / lung, insa si rezultate pe masura.

Marius Sescu

Marius Sescu

În 2013 brandurile trebuie să înțeleagă că social media nu e doar un alt canal de promovare, ci o legătură directă cu clienții.

Brandurile românești ar trebui să își definească mai bine obiectivele legate de marketingul prin social media: ce vor să obțină prin social media, cum ajung acolo, cum își măsoară eficiența acțiunilor, cum contorizează rezultatele, ce tool-uri folosesc pentru asta.

Cred că la anul tot mai multe branduri își vor crea planuri de marketing prin social media, cu bugete structurate pe campanii. Am văzut asta la mai mulți clienți, au testat apele, au băgat niște bănuți, au văzut că au conversii, acum vor să își dezvolte sisteme, să integreze social media în toate campaniile și acțiunile de marketing, să eficientizeze procesele.

Camelia Bulea

Camelia Bulea

In opinia mea, 2013 este anul in care prioritatea numarul 1 va deveni cultivarea relatiei cu fanii si followerii in retelele sociale; consider ca va exista un shift important de la concentrarea tuturor resurselor pentru a atrage noi fani la o strategie de aprofundare a relatiei cu fanii si folowerii deja existenti in baza lor de date. Brandurile din Romania trebuie sa realizeze ca aprofundarea relatiilor in canalele de social media le va ajuta sa creasca gradul de conversie a prospectilor.

Penhtru a atinge acest obiectiv, companiile romanesti prezente in social media vor trebui sa creeze o personalitate puternica in jurul brandului lor, sa apeleze la continut relevant, consistent si caracteristic companiei pentru a mentine viu interesul celor care au ales sa le urmareasca in retelele sociale.
Vali Petcu

Vali Petcu

 

 
Ar trebui să înveţe să creeze conţinut special pentru social media, indiferent că asta înseamnă o poză, un text sau un video.
 

 

Alex Negrea

Alex Negrea

Din punctul meu de vedere, 2013 va fi anul în care pe Facebook va fi vorba, mai mult decât oricând, de Customer Care. În primă fază nu te gândeşti la asta, aduni câteva mii de fani şi te concentrezi mult pe vânzare, concursuri, premii şi interacţiune. Când treci de 50.000 de fani, spre exemplu, situaţia se schimbă mult şi începi să-ţi dai seama că se înmulţesc întrebările legate de produsele şi serviciile pe care le oferi. Şi vor fi întrebări punctuale de la sute sau mii de oameni din comunitatea pe care tu ai construit-o, iar responsabilii cu social media din companii vor avea nevoie de ajutorul departamentelor de suport.
Ionut Oprea

Ionut Oprea

Masurarea. Asta este cel mai important si in acelasi timp cel mai neglijat aspect al activitatilor de marketing, chiar si pe social media. Masurarea permanenta a propriilor rezultate, ale concurentei, si crearea unor benckmark-uri la care sa te raportezi la nivel de industrie.

Evident, trebuie sa-ti alegi instrumentele potrivite si sa te asiguri ca masori (tot) ceea ce trebuie, insa odata ce ai facut asta, e mult mai simplu si sa iei decizii si sa te asiguri ca sunt cele mai bune.

Cristina Avadanei

Cristina Avadanei

Muncă. Multă muncă. Multe branduri aleg „scurtăturile” și „rețetele” sigure care au funcționat la alții. În Social Media e multă muncă și nu știu câți dintre cei care lucrează în domeniu chiar o fac. Social Media cred că e cel mai dificil domeniu. Poți performa cel mai bine atunci când angajezi oameni pasionați (care sunt preocupați de tot ce înseamnă domeniul ăsta), care să citească zilnic site-urile de specialitate, să urmărească interviurile liderilor din domeniu (în special cei din SUA), să conceapă constant strategii, campanii smart și statusuri deștepte. Plus, Social Media nu e un domeniu în care se lucrează 8 ore pe zi – 5 zile pe săptămână, ci și noaptea, în weekend, de Sărbători și în vacanțe.

Rețelele de socializare sunt o unealtă pentru brand, nu un scop în sine. Nu mai alergați după like-uri pentru că site-urile de socializare nu țin o eternitate. Loializați-vă clienții și utilizatorii pentru că ei vă vor rămâne alături ca brand pe orice rețea de socializare și în orice campanie.

Cristian China Birta

Cristian China Birta

In 2013 brandurile trebuie sa ia o decizie strategica de management daca vor sau nu sa invsteasca in social media. Nu doar sa fie prezente, nu doar sa bifeze activitatea aceasta, ci sa fie prezente. Ce inseamna decizie strategica de management? Inseamna ca brandul a inteles ce valoare adaugata pot aduce social media si ca au o strategie 2.0, buget pentru asta, oamenii pregatiti (agentii sau in house) instrumente de masurare. Pentru ca incepe sa fie din ce in ce mai costisitor pentru un brand (din toate punctele de vedere) sa (se) joace dupa ureche in social media. Asta imi doresc si le urez brandurilor in 2013: sa nu se mai joace cu social media, sa se joace in social media 🙂
Titus Capilnean

Titus Capilnean

Dincolo de bugete, planuri, influenceri, postări și campanii performance, brand-urile românești și păzitorii lor ar trebui să se concentreze pe crearea, întreținerea și creșterea unei experiențe unice și plăcute pentru clienții și potențialii clienți cu care interacționează prin toate canalele de social media pe care le au deschise. Oamenii trebuie să asocieze compania cu o experiență pozitivă, atât la cumpărare, cât și atunci când intră în contact cu materialele lor de comunicare.

Degeaba ai un produs/serviciu bun, dacă nu ai o comunicare cel puțin la fel de bună. Idem, poți să ai o comunicare bună, dacă produsul/serviciul nu te ajută, tot vei avea probleme în social media. În cazul acesta, ia feedback-ul și transformă-l în planuri de acțiune în interior, creează schimbarea și apoi mulțumește celor care te-au ajutat (din afară) și ți-au arătat problemele de care nu erai conștient.

Ligia Adam

Ligia Adam

La modul cel mai realist, marketingul social ar trebui sa inceapa sa ofere solutii rapide in mod proactiv clientilor sai reali si potential din online.

Daca pana acum toata lumea alerga dupa like-uri si followeri cu momeli la indemana oricui (content mai mult sau mai putin relevant pentru profilul companiei, concursuri si ad-uri dupa habar si bugete), in 2013 marketerii ar trebui sa inceapa sa arate utilizatorilor de net efectiv ce beneficiu aduce un anume produs sau serviciu si sa se orienteze cat mai mult in a-i converti pe acesti social media useri in clienti.

Pe langa asta, ar trebui sa investeasca in a crea cat mai utilizatori, indiferent ca vor avea feedback negativ, atata timp cat utilizatorul va intra in contact direct cu brandul respectiv.

Rudi Bedy

Rudi Bedy

Anul acesta am auzit o grămadă de laude legate de campanii creative pe Social Media în România. Problema este că s-a pus foarte mult accent pe creativitatea cu care au fost înzestrate și mai puțin pe rezultatele care au fost obținute.

Companiile românești, și aici mă refer la Specialiștii Social Media și Marketing Manageri care fac Social Media, ar trebui să se orienteze în 2013 către obiective relevante cu impact asupra companiei. Dacă nu au obiective relevante și o strategie de social media marketing pe termen lung, le recomand să le dezvolte cât mai repede.

Campaniile social media făcute aleatoriu care strâng like-uri/follow-eri și alte chestii de genul acesta, nu aduc beneficii.

În concluzie pentru 2013, companiile trebuie să integreze mult mai bine obiectivele social media în obiectivele de marketing , să aiba o strategie pe termen lung și să perfecționeze campaniile viitoare ținând cont de rezultatele obținute anterior.

Să faci social media este ușor, nu?

Cristi Manafu

Cristi Manafu

2013 ar trebui sa fie anul in care brandurile vor incepe sa faca pe bune content marketing dincolo de pozele cu pisicute dragute, cu apusuri de soare care iti taie rasuflarea sau cu cafele care iti trezesc pofte. Ar trebui sa fie anul optimizarii prezentelor sociale si a unei strategii dedicate si constante. Lansarile punctuale nu ar trebui sa constituie by default planul de social media. Ar trebui sa fie anul educatiei in social media caci exista inca o discrepanta mare intre cei putini care au avansat si cei multi care intai isi fac pagina de Facebook si abia apoi isi cauta audienta si obiectivele.
Ana Matei

Ana Matei

1. Să dezvolte mecanisme de fidelizare a consumatorilor, în loc să dezvolte mecanisme de atracție a unor clienți sau fani noi.

2. Să măsoare acțiuni: micro-conversii și interacțiuni (comentarii/contact cu brand-ul), în loc să măsoare Reach-ul, lucru valabil atât în campaniile pe bloguri, cât și comunicarea pe rețelele de socializare.

3. Să își selecteze cu atenție ambasadorii de brand, nu numai în funcție de cifele lor generale de trafic, ci în funcție de capacitatea lor de a livra rezultate în termeni de trafic generat în site-ul brand-ului și mai ales în funcție de abilitatea lor de a își activa comunitatea.

Calin Biris

Calin Biris

Am observat că multe companii sunt atrase de social media pentru a se folosi de acest canal de comunicare pentru a face vânzări către clienți noi. O abordare greșita din punctul meu de vedere. Cel mai important lucru pe care ar putea să îl facă brandurile în 2013 pentru prezența pe SM este să creeze o comunitate activă de ambasadori ai brandului. Să încerce să loializeze în loc să facă campanii de vânzări. Să ofere valoare prin comunicare și proiecte speciale.
 

Razvan Bucur

Razvan Bucur

Clientii se afla in mijlocul unei conversatii care nu este a noastra. Cursa in care trebuie sa ne implicam (nota mea) este cea in care trebuie sa ne creasca urechi pentru a afla ceea ce ei spun.”

Companiile cred ca ar trebui sa investeasca mai mult timp in monitorizarea/ascultarea mediului online pentru ca pierd oportunitati importante de a castiga/recastiga clienti, de a castiga un capital important de imagine (a se vedea exemplul Thomas Cook) cu o investitie minima si pentru a asigura un timp de raspuns cat mai bun, inainte ca o problema sa se transforme intr-o criza de imagine.

Alex Constantinescu

Alex Constantinescu

În 2013, cred că accentul ar trebui să fie pus pe experiența creată utilizatorilor. Este anul în care companiile vor trebui să arate că au învățat din greșeli și s-au maturizat: creează conținut adaptat pentru canalele Social Media, răspund prompt și transparent solicitărilor utilizatorilor.
 

 

Robert Katai

Robert Katai

Ar fi greu de prezis care este cel mai important lucru pe care brandurile româneşti ar trebui să se focusese în marketingul pe Social Media în 2013. De ce? Pentru că acest domeniu este într-o continuă schimbare şi nu poţi face mâine ce ţi-ai propus azi. De aceea timingul de multe ori este cel mai important lucru de luat în considerare. E ca la pescuit. Tragi când bate. Simplu. Însă pentru o reţetă mai bună cred că la timing trebuie să presari şi puţintică “comunicare responsive” pentru a oferi acel flavour de care are nevoie comunitatea brandului.
Sabina Cornovac

Sabina Cornovac

Imi doresc ca in 2013 sa fie din ce in ce mai multe branduri care sa inteleaga ca, chiar daca nu isi doresc, ele sunt deja acolo si sa actioneze in acest sens. Apoi ar mai fi cateva dorinte care sper sa se indeplineasca:

– sa nu mai masuram orice in like/share/rt etc
– sa intelegem ca social media nu este doar un moft si ceva de moment
– sa gandim strategii si campanii pe termen lung
– sa cream din ce in ce mai mult continut propriu
– sa fim din ce in ce mai inovatori
– sa comunicam cu fanii asa cum vor ei, nu cum vrem noi
– sa intelegem ca Social Media nu are program de la 9 la 18
– sa cercetam, sa alocam bugete si oameni si sa masuram tot

Alex Ciuca

Alex Ciuca

Brandurile romanesti ar trebui sa se concentreze pe conversii (fie ca vorbim de strangerea unor baze de date sau de vanzari), un customer care cat mai bun prin intermediul retelelor de socializare (nu cred ca in 2013 va mai fi o alegere daca faci sau nu customer care pe Social Media) si strategii de comunicare pe termen lung. Daca ar fi sa ma rezum la un singur lucru, as spune constanta. Mai putine campanii punctuale, mai putine obiective de moment si o privire de ansamblu a lucrurilor care sa duca si la ceva rezultate.
 

Voi ce părere aveți? Care ar fi cel mai important lucru pe care brand-urile românești ar trebui să se focuseze în marketing-ul pe Social Media în 2013?