Cum calculăm ROI-ul în Marketingul pe Social Media?

ROI este acronimul unuia din cele mai importante termeni de business: randamentul investiţiei. Atât! Nici mai mult, nici mai puţin. Definiţia ROI-ului a fost dintotdeauna aceeaşi: Investeşti bani în ceva, aşteptând să primeşti aceeaşi sumă sau mai mult înapoi. Există şi o ecuaţie care defineşte ROI-ul:

ROI = (câştiguri în urma investiţiei – costul investiţiei) : costul investiţiei.

Cum vedeţi din ecuaţia de mai sus, ROI-ul e un procent a relaţiei dintre investiţie şi câştiguri. Majoritatea companiilor ar dori un randament pozitiv al investiţiei. De exemplu, dacă o companie investeşte 50.000 Euro într-o campanie, ar fi mulţumită să genereze vânzări de 50.245 Euro din acea campanie. Practic, ar exista un profit de 245 de Euro. Sumele câştigate le-au depăşit pe cele investite.  Pe bună dreptate, alte organizaţii au setat anumite aşteptări în ceea ce priveşte acest randament. Ele nu investesc într-un program dacă nu au un randament de cel puţin 200% sau mai mult.

Ideea principală rămâne. Nu contează în ce canal investeşti (print, call center, content marketing, email marketing, social media), definiţia ROI-ului e aceeaşi. Da, şi în Social Media. ROI-ul nu sunt slide-urile din raportul lunar unde prezentăm indicatori intermediari precum reach, engagement sau trafic. Trebuie să demonstrezi că faci profit, că veniturile din marketingul pe Social Media sunt mai mari decât cheltuielile.

Anumiţi specialişti vor veni cu argumentul următor: Social Media e un canal bazat pe empatie, bazat pe relaţiile dintre utilizatori, pe emoţii; că nu poţi măsura ROI-ul în Social Media în bani, atât timp cât moneda pe Social Media e interacţiunea umană. Pentru unii, ar părea corect la prima vedere. Dar nu uitaţi că managementul unei afaceri nu cade pradă acestor gen de poveşti (există şi excepţii, bineînţeles). Pentru ei, Social Media înseamnă,  în primul rând, costuri: resurse umane, timp, echipamente etc. Ei văd doar asta:

ROI = (câştiguri în urma investiţiei – costul investiţiei) : costul investiţiei.

Din păcate, din cauza ignoranţei sau neprofesionalismului, unii aşa zişi specialişti fac treaba pe jumătate: evangelizează Social Media, dar uită să măsoare ROI-ul. Iar dacă îi întrebi, îţi spun nişte indicatori vanitoşi sau că definiţia ROI-ul de mai sus nu se aplică în Social Media, că nu se poate măsura.

 

Astfel, consider că avem nevoie de nişte reguli de bază în calcularea randamentului investiţiei în marketingul pe Social Media:

  1. ROI-ul e o formulă ce se aplică la fel întregului business.
  2. Formula ROI-ul nu se modifică în funcţie de canal.
  3. Valorile folosite în ecuaţie ROI-ului sunt nevariabile. Dacă costul investiţiei e calculat în RON, atunci şi câştigurile trebuie măsurate în aceeaşi monedă. Nu investeşti 5000 de Euro într-o campanie şi vii la sfârşit cu “Avem 10000 de fani noi pe pagina de Facebook“. Nu plantezi pepeni şi cultivi castraveţi.
  4. ROI înseamnă randamentul investiţiei. Atât. Nu îl reinventăm sau modificăm. E un principiu solid folosit de toate companiile puternice. Acceptaţi-l şi aplicaţi-l aşa cum e.
  5. Orice resursă pe care o foloseşti într-un proiect pe Social Media are valoare monetară: salarii, bonusuri, licenţe, unelte, banda de internet, curentul electric etc. Marketingul pe Social Media nu se face gratis. 
  6. ROI-ul trebuie calculat după ce avem în față ambele elemente ale ecuaţiei: costuri şi câştiguri. Nu trebuie să-l estimezi. Niciodată. Poţi vorbi de tendinţe sau aşteptări, în cel mai bun caz. Ştiu, anumiţi manageri vor fi reticenţi, când vei spune că nu ai cum să estimezi ROI-ul înainte. În acest caz, fii transparent şi explică drumul către ROI: indicatori, măsurare, obiective.

Orice ai face, nu inventa numere pentru a primi banii de investiţie. Nu vei dovedi decât lipsă de profesionalism şi îţi vei pune la îndoială credibilitatea. Fii deştept!

 

Sunteţi de acord? Se aplică formula tradiţională şi solidă a ROI-ul în Social Media?