Concursurile Like and Share şi Exploatarea Edgerank-ului

De ceva timp, mă frământă ceva legat de Edgerank, acel algoritm care hotărăşte ce îţi afişează în News Feed. Am avut impresia că am fost prea dur când am încercat să demonstrez că e greșit. Totuşi, o să încerc să vă mai aduc un argument în favoarea irelevanței lui.

Să o luăm de la început. Câte concursuri cu Like & Share aţi văzut în ultima lună pe Wall? Presupun că destule. Se întâmplă şi la case mai mari:

Like & Share - Miniprix

Pe bune, Miniprix? Dacă te uiţi la pagina lor de Facebook, te gândeşti că au băgat ceva bani în publicitate, reuşind să aibă un engagement mult peste medie. Dar, mai sus, aţi observat, de fapt, cum sunt obţinute interacţiunile. Bineințeles, nu strică şi pozele frecvente cu pisici.

Miniprix Facebook Engagement

Ce mă împiedică să raportez aceasta pagină acum, având în vedere că încalcă în mod clar Facebook Page Guidelines?

iii. You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.
iv. You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking în to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.
v. You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.

Ştiţi care e consecinţa acestei ignoranțe faţă de regulile Facebook? Clonarea acestui tip de concurs. Afaceri mai mici cu prezenţă pe Facebook vor apela la concursurile Like & Share, pentru că văd că merg, că au un grad mare de viralitate. Goana după fani e primordială. Şi, de vreme ce nu am văzut nici o măsură drastică împotriva acestor tipuri de practici, aceste concursuri vor exista în continuare.

 

Efecte grave

Efectele acestor concursuri devin destul de grave în contextul afişării de conţinut relevant pentru utilizator. Facebook se laudă că Edgerank hotărăşte cât de relevant e un post şi prin mărimea numărului de interacţiuni cu acel post. Cu cât un post este mai viral şi prietenii tăi interacţionează cu el, cu atât mai mult creşte posibilitatea ca el să-ţi fie afişat în News Feed. Pur şi simplu, acel post are un scor Edgerank mai bun.

Îmi înţelegeţi frustrarea? Eu fac Social Media pentru un brand puternic. Încerc să fiu corect atât faţă de fani, cât şi faţă de Facebook. Cât de corect e ca locul din News Feed al unui post ce aduce valoare să fie luat de un post superficial de acest tip, doar pentru că are mai multe interacţiuni?! Realizezi că aceste pagini de Facebook desfiinţează toate sfaturile Facebook, care îţi spun că îţi poţi creşte reach-ul doar prin conţinut relevant, de valoare şi promovat cu bani.

După cum bine ştiţi, în goana lor după monetizare, Facebook a limitat reach-ul conţinutului postat de pagini. Efectul a fost unul nescontat, din păcate. A apărut o prăpastie şi mai mare între brand-urile mari care investesc enorm de multe resurse şi aceste brand-uri mai mici cu practici neregulamentare.

Încerc să găsesc cauza. E ignoranță? Lipsă de educaţie din partea Facebook-ului? Lipsa de bani a brand-urilor?

 

Există vreo soluţie?

Realitatea e că Facebook Edgerank e un rău necesar, dar asemenea portiţe de exploatare nu-l fac decât să fie şi mai irelevant şi inutil. În condiţiile în care brand-urile mici nu au bani pentru a se promova, recurgând la asemenea şiretlicuri, iar brand-urile mari devin frustrate din cauza limitării reach-ului conţinutului lor, ce e de făcut?

Nu cred că există cale de mijloc. Înţeleg că, pentru Facebook, aceasta goană după like-uri le alimentează business-ul. Facebook nu e dator cu nimic nimănui. Totuşi, dacă nu iau măsuri drastice împotriva acestor tipuri de practici, de ce noi, ceilalţi, ar trebui să le respectăm regulile?

 

Eşti de acord?

  • E fix aceiasi discutie ca in white / black hat SEO… Doar ca acolo Google era mai activ in a combate diferse practici, dar pe de alta parte ii era si mai usor sa le combata prin algoritmi. In cazul Facebook, singurul mod de a combate astfel de practici (plecand de la ideea ca EdgeRank trebuie sa ramana) este sa monitorizeze efectiv fiecare astfel de post… Iti dai seama totusi cam ce sarcina gigantica ar avea… Eu deocamdata ma incapatanez sa le dau bani pe reclama, desi stiu ca as putea iesi mai ieftin altfel… Probabil, sper, la un moment dat lumea se va satura de abordarea asta. Dar deocamdata pagini in care ti se da totul gratis daca dai like & share strang zeci de mii de likeuri. Parca ne-am fi intors la primele mailuri cu spam si milioanele de dolari care te asteapta in contul din Nigeria…

    • Sincer, nu știu care ar fi soluția ideală, dar ce se întâmplă acum nu poate continua.

  • Ce greata imi este de astfel de gen de concursuri!
    Singura explicatie pe care o gasesc pentru faptul ca Facebook nu poate aplica la sange regulamentul propriu este ca pentru aplicarea multora dintre reguli se bazeaza si pe sesizarile userilor, un ”report as” facilitand reactia Facebook!
    Banuiesc ca atunci cand web-ul semantic isi va intra mai mult in drepturi(a se intelege software pe masura) lucrurile vor sta altfel!
    Bun articol, felicitari, mi-a placut si explicatia corecta a efectului edgerank asupra propagarii unei postari in news feed! 🙂

  • Pingback: Cât de greșite sunt concursurile cu like-uri de pe Facebook | Tomata cu scufita()

  • Pingback: De Ce Schimbă Facebook Regulile şi Legalizează Concursurile "Like & Comment" - Inbound Marketing Blog()