Ai o afacere şi crezi că ştii Social Media Marketing? Mai gândeşte-te!

Nu este greu să faci Social Media. Dar nici uşor. Poate fi complex. Totuşi, dacă ştii să comunici, poţi face Social Media. Dar dacă ştii şi marketing, atunci poţi face Social Media Marketing. Oricine a avut o afacere sau s-a ocupat de promovarea unui produs sau serviciu înţelege sensul unei planificări strategice: stabilire de obiective, crearea de strategii şi tactici, măsurarea rezultatelor. El ştie că aceste lucruri sunt complexe, dar nu imposibile. Totuşi, dacă nu înţelegi marketing-ul şi planificarea strategică, renunţă să te numeşti specialist în Social Media Marketing. Dacă ai învăţat un tool nou, ceva HTML şi să sincronizezi conturile de Facebook cu Twitter-ul, nu înseamnă că ştii să faci marketing în Social Media.

Trebuie să ştii să comunici, în primul rând. Prima ta tendinţă va fi să încerci să vinzi. Asta se datorează culturii defectuoase impuse de şcoală sau management: TREBUIE SĂ VINZI. Da, trebuie. Ai nevoie de timp, însă. Începi cu dialogul, dezvoltarea de relaţii. Nu e nimic diferit faţă de o campanie de publicitate sau o reclamă la TV. O strategie de succes în marketing-ul pe Social Media are nevoie de timp.

E ca şi cum ai cere bani unui investitor. Nu te-ai întâlni cu un investitor fără un plan de afaceri şi nişte strategii, nu-i aşa? Înainte de a începe ceva pe Social Media, trebuie să te armezi, să concepi un plan de acţiune.

Ai o afacere şi crezi că ştii Social Media Marketing? Mai gândeşte-te!

Înainte de a începe o strategie de marketing în Social Media, trebuie să-ţi pui aceste 5 întrebări:

 

1. De ce foloseşti Social Media?

Dacă răspunsul tău este: “pentru că asta face toată lumea”, nu eşti pregătit. Aminteşte-ţi aceste şapte beneficii ale Social Media Marketing-ului şi plănuieşte pentru a le obţine: creşterea awareness-ului, protejarea reputaţiei, extinderea PR-ului, construirea de comunităţi, asistență clienţi, scăderea costurilor pentru research şi dezvoltare, generare de lead-uri şi vânzări. Dacă te arunci fără să ai un plan şi obiective coerente, nu vei fi în măsură să-ţi măsori eforturile şi timpul pierdut.

 

2. Eşti dispus să urmezi practicile recunoscute in piață?

Vei fi dispus să generezi şi să întreţii conversaţii care, la început, nu vor avea acele rezultate de tip cauză-efect pentru generarea de vânzări? Poţi lăsa deoparte focusul de pe vânzări şi să te orientezi pe construirea de relaţii în timp? Poţi participa pe reţele sociale (sau măcar pe una) într-un mod regulat? Eşti dispus să-ţi investeşti majoritatea timpului în asta? Poţi fi transparent? Aceasta înseamnă că trebuie să fii sincer cu privire la lucrurile pe care le faci şi să nu te prefaci. Nu crea bloguri, comentarii, review-uri false. Pentru că cineva îşi va da seama, mai devreme sau mai târziu.

Să fii transparent înseamnă şi că, atunci când cineva se plânge de un produs/serviciu, să-l laşi să o facă. Rezolvă-i problema, spune-i public că ai făcut-o (de preferabil în acelaşi loc, pentru a vedea şi alţii că îţi pasă) şi nu retalia sau şterge comentariul.

 

3. Cine va fi responsabil de eforturile companiei pe Social Media?

Cineva trebuie să fie responsabil şi nu poate fi un comitet. Ai nevoie de cineva dedicat. Indiferent de cine e, trebuie să ai pe cineva care îţi va construi prezența brand-ului pe reţelele sociale, care va comunica în locul tău, care va crea un calendar editorial etc. De asemenea trebuie să ştii:

  • Cine va răspunde la întrebările, laudele sau reclamaţiile clienţilor? Ai nevoie de cel puţin un angajat în care poţi să ai încredere că poate vorbi în numele companiei. În nici un caz, nu va fi un stagiar. Ar trebui să fie cineva cu experienţa şi maturitatea necesară pentru a se ocupa de clienţii furioşi, a întreţine conversaţii prietenoase, a crea mesaje convingătoare.
  • Cat de mult te vei implica? În mod ideal, cineva trebuie să monitorizeze reţelele sociale de mai multe ori pe zi. Clienţii sunt acolo, tot timpul, astfel încât e necesar ca cineva, din partea companiei, să fie prezent într-un mod regulat.
  • Ai restricţii? Subiecte tabu? Reguli? Atunci ai nevoie de un Social Media Policy, pentru a impune regulile. Într-un policy poţi defini despre ce se poate vorbi şi despre ce nu şi unde anume. De obicei, acest policy va fi scris în colaborare cu departamentul legal. Nu pot să descriu importanţa unui policy decât să vă spun că, sigur, va salva pielea companiei la un moment dat.

 

4. Cum vei lansa şi promova prezența brand-ului pe reţele sociale?

Vei folosi canalele tradiţionale de marketing? Vei pune informaţii pe site sau într-un newsletter? Cu siguranță, vei răspunde la genul ăsta de întrebări atunci când vei crea strategia de business. Şi vei răspunde pe parcursul timpului, nu la început. Lansarea brand-ului pe Social Media nu va fi un eveniment de-o zi. Este foarte important să vii vizibil tot timpul, depunând eforturi într-un mod regulat.

 

5. Cum vei defini şi măsura succesul?

Mă credeţi sau nu, în această etapă multe companii nu ştiu ce fac sau ce trebuie să facă. Conduşi de hype: “Trebuie să fim pe Social Media“, investesc şi în acest canal. Dar, după câteva luni, renunţă pentru că nu au văzut nici un rezultat. Problema constă în faptul că ei nu au definit succesul, astfel încât nu ştiu care ar trebui să fie rezultatele. Despre randamentul în Social Media (ROI) se vorbeşte înainte de a începe să faci marketing pe acest canal. Trebuie să-ţi stabileşti indicatori de performanţă şi obiective. De exemplu: “o campanie de succes va duce la o creştere cu 70% al unicilor pe site, 10.000 de abonaţi noi la newsletter şi 30% creştere a volumului de vânzări, pe parcursul unui an.” Şi dacă nu-ţi atingi aceste obiective, trebuie să analizezi, să-ţi dai seama de cauze şi să elimini problemele.

 

Social Media nu e o reţetă magică care îţi va garanta profituri uriaşe. E nevoie de timp și planificare strategică. Cât de importantă credeți că este prezența unui specialist in Social Media Marketing într-o companie?