De ce este Greșit Algoritmul Facebook EdgeRank

S-a discutat mult despre Facebook EdgeRank: definiţii , opinii pro şi contra noilor schimbări din reach-ul mesajelor de pe pagina de Facebook a unei companii. Majoritatea specialiştilor au venit cu sfaturi, idei şi lămuriri.

Vă invit să răsfoiţi articolele din link-urile de mai sus pentru a vă crea o perspectivă cât mai completă asupra ce e EdgeRank, ce modificări a făcut Facebook în algoritm şi cum ne afectează acestea (atât pe utilizatorii obişnuiţi, cât şi pe brand-uri).

În prezent, marketing-ul pe Facebook se rezumă la micul război între brand-uri şi Facebook. Unele încearcă să dea de pământ cu EdgeRank-ul, în timp ce alţii vor să păcălească algoritmul cu posturi din categoria Like & Share.

 

Realitatea?

Trebuie să înţelegeţi că Facebook-ul e un business la bază. Mark şi ceilalţi investitori vor profit. It’s all about the $$$. Iar Facebook a făcut o mişcare în acest sens: a tăiat din reach-ul posturilor paginilor de Facebook, pentru a scoate puţin mai târziu soluţia salvatoare: Promoted Posts.

Efectul modificării algoritmului Facebook Edgerank

Sursa: baekdal.com

Replica lor, când au fost întrebaţi de ce fac mârşăvii de genul ăsta, a fost:

We’re continuing to optimize the news feed to show the posts that people are most likely to engage with, ensuring they see the most interesting stories. This aligns with our vision that all content should be aş engaging as the posts you see from friends and family.

Cough…Bull…Chough…Shit! Însă înţeleg logica din spatele raţionamentului. Facebook câştigă bani din publicitate. Atât timp cât utilizatorii fac din ce în ce mai mult engagement, cu atât fac mai mulţi bani din afișări și click-uri din ads. Însă, brandurile trăiesc din vânzări de servicii sau produse, nu din publicitate. Răspundeţi la următoarea întrebare: Cine îţi cumpără produsele? Doar persoanele care au interacţionat într-un mod activ (like, share, comment etc) cu brand-ul?

Fanii pasivi afectați de noul Edgerank

Sursa: baekdal.com

Nu. Facebook uită de utilizatorii pasivi care doar ascultă şi citesc, fără a interacţiona. Dar care sunt influenţaţi şi cumpără. Iar Facebook îi elimină tocmai pe aceştia prin neafișarea mesajelor brand-ului pe Wall-ul lor. Problema e că Facebook are o viziune limitată asupra engagement-ului, măsurându-l folosindu-se doar de Social Actions care sunt doar o mică parte din tot fenomenul efectului social media.

Acum că am lămurit asta, să vorbim de fanii care fac engagement activ. Ca specialişti în marketing-ul pe Social Media, trebuie să ne întrebăm: acest tip de engagement vinde tot timpul? Posturile virale, cu engagement uriaş sunt atât de bune pentru brand? O să încerc să răspund printr-un exemplu: uitaţi-vă la cele mai virale filmuleţe de pe Youtube din ultima perioadă. Ce observaţi? Acele video-uri au engagement uriaş: vizionari, comentarii, embed-uri, share-uri etc. Asta înseamnă mai mulţi bani din publicitate pentru Youtube. Dar…generează vreunul dintre filmuleţele alea vânzări, într-un fel sau altul?

Dar această poză?

Realitatea - Social Media Fail

Sursa: http://www.dailycotcodac.ro/

Rezumând, problemele cu noul algoritm Facebook EdgeRank sunt:

  • Elimină accesul brand-ului la fanii pasivi şi inactivi din punct de vedere al engagement-ului, deşi aceştia pot fi influențați. Oare de ce Facebook îţi oferă alternativa cu post-urile sponsorizate? Pentru că şi ei cred că acest gen de fani pot deveni clienţi.
  • Modificările făcute EdgeRank-ului au o bază destul de fragilă: engagement-ul bazat pe social actions. Nu există nici o corelare reală între ce crede Facebook că îţi place şi ceea ce îţi place cu adevărat.
  • Facebook pune accent uriaş pe Like-uri, comentarii etc. ca elemente constituente ale engagement-ului. Nu zic că nu sunt importante, dar există şi alte forme ale engagement-ului, inclusiv cel pasiv de care am vorbit.

 

Concluzie subiectivă

Nu vreau ca Facebook să-mi filtreze fanii. Nu vreau ca posturi importante atât pentru brand, cât şi pentru fani să aibă un reach slab şi nu vreau să generez posturi relativ superficiale doar pentru engagement şi pentru a-mi creşte vizibilitatea viitoarelor posturi.

Vreau să influenţez, să construiesc o relaţie de durată cu fanii brand-ului. Suprinzător sau nu, Facebook e împotriva acestor lucruri.

Totuşi..TREBUIE să ne adaptăm într-un mod cât mai aliniat obiectivelor business-ului. Ce e de făcut? Voi reveni cu nişte posibile idei şi soluţii într-un articol viitor.

 

Voi ce părere aveţi? Este corect şi complet cum e definit engagement-ul de cei de la Facebook?

  • Mi se pare ca Facebook face cateva greseli fundamentale, care vor afecta grav evolutia platformei. In primul rand, deja se arata limitele cresterii si, prin urmare, incep sa se straduiasca sa “stoarca” tot mai multi bani de la advertiseri. In al doilea rand, Facebook a crescut pana acum pentru ca a oferit utilizatorilor optiuni concepute mai mult pentru user experience, insa acum face tot mai multe lucruri pentru business, care duc la scaderea calitatii continutului. Spre deosebire de ei, Google foloseste inca aceleasi principii si parghii fundamentale care au fost create si gandite la inceputului arhitecturii motorului de cautare. Tocmai din acest motiv cred ca Google+ ar putea castiga teren pe termen lung. Cat despre Edge Rank, fara niste tweak-uri inteligente, s-ar putea sa afecteze grav retentia utilizatorilor.

    • Și eu am încredere în Google Plus. Google încearca sa ni-l bage pe gât, folosindu-se de celelalte servicii, lucru evident si relativ corect in același timp. Însă sunt curios cum il vor monetiza mai târziu…Sper să nu inventeze ceva și mai controversat decât EdgeRank-ul.

  • Ideea cu EdgeRankul nu e100% gresita. Intr-adevar, exista riscul sa fim ingropati in mesaje de la branduri, dar cred ca se puteau gasi solutii mai bune decat forma actuala. As fi preferat sa existe un fee preliminar sau limite de utilizatori in functie de pachete decat sa fie totul atat de discutabil.

    • Da, azi alti 2 colegi (http://www.alexconstantinescu.ro/ si http://rudibedy.com/) mi-au mai deschis ochii. Am fost prea vehement si recunosc intentia Facebook-ului de a elimina noise-ul din News Feed-ul consumatorului. Deasemenea, recunosc ca nu prea au multe variante la indemana pentru a masura engagement-ul.

      Dar, asta nu inseamna ca teoria Facebook-ului in ceea ce priveste engagement-ul nu este incompleta. Deasemenea, nu am cum sa nu observ metoda marsava de monetizare a Facebook-ului: userii nu ar trebui sa aiba wall-ul incarcat de brand messages, ci de sponsored posts. Ascund niste practici indoielnice in spatele unei intentii onorabile.

  • Vin de pe Facebook pe blogul tau (1-0 Facebook). Am citit cu atentie tot ce ai scris si trimiterile catre celelalte articole in unele din cazuri am dat share (2-0 Facebook). Desi aveam parerea formata speram sa gasesc un articol care imi va schimba opinia. Nu s-a intamplat (3-0 Facebook). In unele campanii gestionate de mine (atentie, doar unele) am reusit sa atrag mai multe leaduri prin promoted posts decat prin sponsored ads. (4-0 Facebook). Singura buba este ca trebuie sa ii explic clientului ca trebuie sa plateasca atat pentru sponsored cat si pentru promoted. 4-1 Facebook, inca isi permit, daca ma intelegi 🙂

    • Misto approach-ul. :)) Sunt curios, de unde ai venit de pe Facebook?

      Cand zici ca ai reusit sa faci lead-uri prin promoted posts, confirmi ce am zis mai sus: “Facebook uită de utilizatorii pasivi care doar ascultă şi citesc, fără a interacţiona. Dar care sunt influenţaţi şi cumpără…Oare de ce Facebook îţi oferă alternativa cu post-urile sponsorizate? Pentru că şi ei cred că acest gen de fani pot deveni clienţi. “

  • Pingback: O ipoteză subiectivă şi negativă despre Google AuthorRank - Inbound Marketing Blog()

  • Pingback: Problema Marketingului din Social Media Marketing - Inbound Marketing Blog()

  • Eu consider ca nu e deloc gresit ceea ce implementeaza Facebook acum prin modificarea algoritmilor etc..! Dimpotriva, mi se pare ca Facebook incearca din rasputeri sa diferentieze clar partea de retea ce este folosita doar pentru ”fun” de cealalta parte ce este folosita doar pentru business iar zona mixta dintre cele doua sa fie mai putin agresiva pentru utilizatorii retelei!

    Cu siguranta, celor ce activeaza si dirijeaza afaceri prin intermediul social media-facebook, lucrurile astea nu convin prea mult, pentru ca lovesc foarte puternic in practicile ”obisnuite” si mai ales in infuzia uriasa de continut de umplutura care tinteste sa angajeze fanii!

    Facebook are niste servere in spate, servere care au totusi niste limite si care oricat de multe ar fi, nu vor fi niciodata de ajuns! Cu alte cuvinte, Facebook trebuie lunar sa investeasca enorm in infrastructura, si nu vad cum le-ar conveni celor de la Facebook sa faca asta acceptand miliarde de informatii inutile/secunda distribuite de administratorii paginilor de brand doar pentru a creea engagement! La un calcul simplu, o poza pusa pe o pagina cu 1000 de fani, ajunge in fluxul de informatii a cel putin 200.000 de utilizatori, de unde rezulta ca este prea multa informatie inutila! Cine vrea intr-adevar sa fie la curent se aboneaza la pagina, in acelasi timp protejandu-si ”prietenii” de fel si fel de informatii!

    E o metoda corecta a Facebook de a amortiza investitiile si pana la urma de a-i face pe cei ce ruleaza afaceri prin intermediul Social Media sa scoata bani din buzunar pentru a-si derula afacerile! Per total, acorda un plus de valoare muncii specialistilor din Social Media incepand a sterge cu buretele impresia universal valabila ca pentru a face marketing/advertising online in social media investitia se rezuma doar la bani virati in buzunarele celor ce administreaza campaniile propriu-zise!

    In final, vrand-nevrand, Facebook inseamna Social Media, iar daca nu exista, atunci Social Media ar fi aparut probabil tot cand o retea de gen ar fi fost inventata! Eu zic ca daca oamenii aceia au fost capabil sa creeze un gigant, atunci sunt capabili si sa-l gestioneze corect!
    In ultimii doi ani, de cand Social Media a devenit un adevarat mediu de afaceri, like&share au fost folosite ca monede de schimb si era un lucru usor de intuit ca va veni ziua cand Facebook isi va da seama ca de fapt totul se intampla datorita soft-ului lor, muncii lor, investitiei lor si vor lua atitudine!

  • Pingback: Facebook Suggested Posts și Lipsa de Relevanță - Inbound Marketing Blog()

  • Pingback: Cum Identifici cel mai Eficient Tip de Conţinut pe Facebook? [Tutorial] - Inbound Marketing Blog()

  • Pingback: Impactul Noului Facebook News Feed asupra Marketingului si Utilizatorilor()

  • Pingback: Influentatorul pe Facebook, o alta victima a Goanei dupa Monetizare? - Inbound Marketing Blog()

  • Pingback: Concursurile Like & Share si exploatarea Edgerank-ului - Inbound Marketing Blog()