Ghid Esențial pentru Crearea unui Social Business

Social Business Meme De 11 luni, de când acest blog există, am împărtăşit diferite metode de a face business prin Social Media: asistență clienţi, vânzări, creare de comunităţi etc; în esenţă, tot felul de resurse necesare pentru un social business. Sincer, posturile au fost puse haotic în funcţie de inspiraţie. Astfel, a apărut nevoia de a scrie acest blog post ca un mic director/rezumat/ghid esenţial pentru crearea unei afaceri “sociale”. Voi încerca să realizez o sinteză a tuturor metodelor prin care marketingul pe Social Media poate ajuta o afacere. Însă, voi avea nevoie şi de ajutorul vostru. Veţi vedea la sfârşit la ce mă refer.

Aşadar, în experienţa mea, am identificat 7 căi prin care marketingul pe Social Media poate ajuta o afacere să ajungă un social business, având la baza cele trei valori esenţiale pentru o companie: creşterea vânzărilor, reducerea costurilor şi îmbunătăţirea experienţei clientului. Tot ce trebuie să faci tu, un Social Media Manager la început de drum, este de a identifica care dintre următoarele metode sunt potrivite organizaţiei, abia apoi intrând în ecuaţie setarea de obiective şi indicatori de performanţă.

1. Generarea de awareness şi consolidarea percepţiei faţă de brand

Este foarte important să analizezi brand-ul prin ochii clienţilor/partenerilor, nu prin ai tăi. Gândeşte-te că eşti ataşat de acel brand din toate punctele de vedere şi vei avea tendinţa de a avea o percepţie alterată. Chestiile negative ţi se vor părea insignifiante, iar pe cele pozitive le vei hiperboliza.

Percepţia pieţei faţă de brand indica valoarea companiei. Marketingul pe Social Media poate ajuta la o creştere a percepţiei brand-ului pe piață şi, inclusiv, o creştere a pozitivității percepţiei.

Marketingul pe Social Media poate:

  • Creşte awareness-ul brand-ului.
  • Creşte reach-ul mesajelor brand-ului.
  • Creşte numărul de conversaţii online legate de brand.
  • Creşte preferinţa consumatorului de a alege brand-ului tău în locul concurenţei.
  • Creşte familiaritatea faţă de brand.

 

2. Protejarea reputaţiei brand-ului

Deşi e considerată o subcategorie a awareness-ului, protejarea reputaţiei brand-ului este destul de importantă pentru a deveni un topic separat. Uneori, e nevoie să gestionaţi o situaţie de criză şi, în nici un caz, nu o să te salveze jargonul din marketing. Este important să asculţi, să atenuezi orice creanţă/conversaţie negativă şi să le amplifici pe cele pozitive. Făcând asta, protejezi reputaţia brand-ului inclusiv pe motoarele de căutare. Gândeşte-te că atunci când internauții vor folosi keyword-uri relevante pentru industria ta pentru a căuta pe Google, acele conversaţii negative vor apărea şi ele în SERP.

Marketingul pe Social Media poate:

  • Creşte numărul de menţiuni pozitive online şi îmbunătăţi brand sentiment-ul.
  • Reduce numărul de menţiuni negative online şi îmbunătăţi brand sentiment-ul.
  • Atenua impactul menţiunilor negative.
  • Poziţiona conţinutul pozitiv în top pe Google Search.

 

3. Consolidarea PR-ului

Social Media este strâns legată de PR, deoarece platformele sociale sunt populate de public. Atunci când companiile dezvoltă strategii şi tactici pentru a comunica cu publicul lor, caută mediile propice, acolo unde audienţa lor e activă. Platformele sociale au devenit unul dintre aceste medii. Drept consecinţă, Social Media Marketing-ul a devenit o extensie a PR-ului, incorporând elemente de genul: relaţii cu media, comunicarea de criză, planificare de evenimente, comunicarea internă şi altele. De fapt, aproape orice aspect al unui program tradiţional de PR se poate transpune în online şi în Social Media.

Marketingul pe Social Media poate:

 

4. Construirea de comunităţi

Această tactică e considerată de mulţi experţi o mină de aur a universului Social Media. Construirea de comunităţi îi face munca foartă uşoară Social Media Manager-ului. Un Community Manager este o necesitate. O comunitate înseamnă clienţi fideli, fani devotaţi şi evanghelişti. Având fani loiali care se grăbesc să apere onoarea companiei atunci când este criticată sau care amplifică reach-ul mesajelor companiei pe piaţă, reuşeşti să transformi compania într-un lovebrand. Gândeşte-te la Apple.

Marketingul pe Social Media poate:

  • creşte numărul de fani, followeri, prieteni sau cititori
  • numărul de abonaţi din lista de email marketing
  • creşte numărul de clienţi VIP
  • creşte rata de promovare prin word-of-mouth a companiei (ale produsele şi serviciilor).
  • creşte numărul de fani ce vor lua apărarea brand-ului în conversaţiile negative.

 

5. Îmbunătăţirea serviciului de asistență clienţi

Îmbunătăţirea serviciului de asistență clienţi este, probabil, cel mai popular modul din Social Media Marketing, datorită modului relativ uşor în care se poate implementa. Când tot ce trebuie să faci este să răspunzi cu un simplu “Cum te putem ajuta?” cuiva care se plânge pe Twitter, asistența clienţi prin Social Media nu numai că reduce costurile call-center-ului, dar şi creşte puterea marketingului prin viu grai.

Acest modul din construirea unui Social Business se poate suprapune, uneori, cu protejarea reputaţiei.

Marketingul pe Social Media poate:

  • Creşte nivelul de satisfacţie al clientului.
  • Reduce costurile call-center-ului.
  • Creşte numărul de menţiuni pozitive.
  • Scade numărul de menţiuni negative.

 

6. Uşurarea proceselor de cercetare şi dezvoltare (R&D)

Unele companii au beneficiat din plin de comunități, câştigând idei, plângeri sau sugestii de la clienţi. Această colaborare “open source” permite departamentului de dezvoltare produse să obţină idei noi şi poate ajuta departamentul de marketing să observe care sunt nevoile clienţilor.

Valorificând interesul şi inteligența clienților, fanilor şi chiar a nemulţumiţilor, puteţi culege idei care duc la produse noi, funcţii noi pentru produse, chiar şi la profit.

Marketingul pe Social Media poate:

  • Genera idei de produse noi pentru companie.
  • Îmbunătăţi funcţiile existente ale produselor.
  • Îmbunătăţi liniile de servicii.
  • Înlesni cercetări de piaţă.
  • Genera vânzări ca rezultat ale activităţilor R&D din Social Media.

 

7. Generarea de lead-uri şi vânzări

DA, marketingul pe Social Media poate genera lead-uri, chiar şi vânzări. Şi nu, cuvântul magic din spatele banilor obţinuţi din Social Media nu e engagement-ul. Poţi măsura, poţi seta indicatori de performanţă, poţi atinge obiective, poți obține randament (ROI).

Marketingul pe Social Media poate:

 

Şi cam atât….deocamdată.

Acum că aţi ajuns la capăt, am nevoie de ajutorul vostru. Am nevoie de link-uri, resurse (preferabil, în limba romană) în care anumite informaţii de mai sus sunt prezentate în detaliu, cu studiu de caz, exemple etc. Le voi link-ui pe cele relevante.

Obiectivul e că acest articol să fie punctul de plecare pentru orice companie care vrea să pornească un program coerent şi serios de Social Media Marketing. Ştiu! Eu un proiect mult prea ambiţios, dar nevoia există, mai ales pe piaţa românească.