Totul despre Noul Facebook News Feed şi Impactul asupra Utilizatorilor şi Marketerilor

După cum, probabil, aţi citit deja: Facebook ne pregăteşte un nou News Feed. Aşa cum am mai spus şi în trecut, Facebook are o mare problemă: cantitatea de conţinut masivă publicată pe platforma lor. De aici, a apărut nevoia de creare a unui algoritm care să aleagă ce conţinut să-ţi afişeze pe News Feed. A apărut Edgerank-ul care a stârnit mai multe controverse decât reacţii pozitive. Acum, Facebook încearcă o nouă abordare.

Noul Facebook News Feed

 

Impactul asupra Utilizatorilor

Ieri, Facebook a anunţat, de fapt, o segmentare a News Feed-ul în mai multe tipuri de conţinut, în subcategorii:

  • Muzica. Aici îţi va fi afişat doar conţinut legat de ce ascultă prietenii prin diferite aplicaţii (gen Zonga), dar şi conţinut postat de muzicienii preferaţi.
  • Fotografii. Din statisticile Facebook, peste 50% din conţinutul postat pe Facebook sunt fotografii. Evident, au dezvoltat un Feed dedicat acestora.
  • Prieteni. În acest feed, vei vedea doar posturile prietenilor tăi, aducând o soluţie dorinţei multor utilizatori care se plângeau că nu mai sunt la curent cu ce postează cei apropiaţi datorită multitudinii de mesaje de brand plătite (Sponsored/Suggested Posts) de pe Wall. Update-urile vor fi afişate cronologic.
  • Jocuri. Tot spam-ul postat de diferitele jocuri de pe Facebook va avea feed dedicat. O fi bine? O fi rău?
  • Following. Aici, vei fi la curent cu tot ce postează brand-urile şi influencerii cărora le-ai dat Follow. Practic, au făcut o modificare unuia dintre feed-urile deja existente: Pages Feed, adăugând şi conturile personale la care ai dat Subscribe.

Deasemenea, fiecare listă de interese la care te-ai abonat va avea feed dedicat. Bineînţeles, News Feed-ul actual va exista în continuare.

Un alt lucru ce merită menţionat e MĂRIMEA. Tot conţinutul postat şi, în special, cel vizual va creşte ca mărime și, în consecință, având un impact mai mare asupra utilizatorului. Deasemenea, update-urile similare (ex. acelaşi link postat de mai mult prieteni) vor fi grupate împreună. Un alt update interesant va fi consistența cross-platform, creând o experiență mai plăcută utilizatorului.

Cei de la Facebook s-au lovit în ultimul timp (de când volumul de conţinut a crescut) cu problema relevanței. Având un singur loc unde să afişeze conţinutul postat, ei aveau control deplin asupra a ce să-ţi livreze. Au dat greş, aşa cum am demonstrat şi eu. Acum, au luat decizia să cedeze o parte din control către utilizator, acesta din urmă având posibilitatea de a alege ce tip de conţinut să vadă din lista de mai sus. La prima vedere, pare o mişcare făcuta în interesul utilizatorului obişnuit.

Puteţi vedea cum arată noul News Feed în acest filmuleţ a celor de la The Verge:

 

Impactul asupra marketingului pe Facebook

În mod surprinzător, Mark Zuckerberg nu a făcut nici o menţiune despre cum vor impacta aceste schimbări publicitatea pe Facebook. Aşa că, la cald, am identificat 8 feluri în care marketingul pe Facebook se va schimba datorită lansării acestui nou News Feed:

 

1. Conţinutul vizual va avea un impact şi mai mare

După cum am demonstrat într-un tutorial recent, fotografiile au deja un CTR şi un reach bun. Luând în considerare şi de 2 dintre schimbările explicate mai sus (creşterea mărimii pozelor şi feed dedicat), brandurile care se vor concentra pe acest tip de conţinut vor avea mai mult succes. De ce? Vor avea parte un reach şi un CTR şi mai mare. Atfel, vom vedea şi mai mulţi bani băgaţi în Sponsored Posts.

 

2. Ad-urile din partea dreaptă vor avea un impact mai mic.

Dacă v-aţi uitat la filmuleţul celor de la The Verge, aţi observat că noul News Feed atrage atenţia mult mai puternic decât cel actual. Fenomenul Banner Blindness va deveni mai pronunţat. Brandurile vor observa asta şi îşi vor muta ad-urile de acolo în News Feed.

 

3. Paginile de brand dedicate muzicienilor vor fi avantajate

Nu cred că e nevoie de multe explicaţii. Având feed dedicat, vom vedea o creştere mare în numărul de fani ale acestor tipuri de pagini de Facebook. E evident. Va fi interesat de observat această evoluție.

 

4. Listele de interese devin mai importante

Deşi, momentan, e un feature destul de puţin folosit, listele de interese vor fi din ce în ce mai folosite datorită poziţionării mai bune, lângă celelalte feed-uri. Astfel, brandurile vor face tot posibilul să fie incluse în cât mai multe liste de acest gen.

 

5. Scăderea impactului conţinutului de tip text

Din aceleaşi motive explicate la punctul 1, update-urile tip text vor avea un reach mai mic.

 

6. Publicitatea pe Facebook se va schimba radical

Din MIT Technology Review:

Question: You didn’t mention ads—how will this affect those?
Answer: The idea of making things richer, more immersive, includes ads.

Enough said!

 

7. Frecvenţa postării de conţinut se va schimba

Datorită noului feed Following, unele companii vor încerca să posteze mai des, pentru a-şi creşte vizibilitatea în acest feed unde conţinutul va fi postat cronologic. DAR această nouă abordare ar putea avea şi un impact negativ asupra brand-ului, fiind sancţionată de Edgerank-ul din News Feed-ul clasic, care va fi prezent în continuare şi va fi afișat default.

 

8. Brandurile vor fi mai puțin intruzive

Mulți utilizatori au criticat modul intruziv în care Facebook le afișează posturile sponsorizate sau sugerate. Am făcut-o și eu. Acum, având un control parțial asupra conținutului afișat, tipul acesta de utilizatori vor alege să stea mai mult în feed-ul Prieteni.  Ca efect pozitiv asupra brandurilor, o să vedem mai puțin feedback negativ. Alternativa  (feedul dedicat brand-urilor) nu cred că va fi foarte populară.

 

Au mai scris despre noul News Feed: Alex Negrea, Dan Dragomir, Costin CocioabăCristina Avădănei și Vali Petcu.

Voi cum vedeţi aceste schimbări? Cine vor fi cei mai avantajaţi: utilizatorii sau marketerii? P.S. Cei nerăbdători să vadă noul News Feed se pot înscrie pe o listă de aşteptare.