Cum Stabilești Obiectivele Unei Campanii Online

Conform statisticilor, în România sunt la ora actuală 9 milioane de utilizatori de internet. Raportat la populația totală, acest număr echivalează cu aproape jumătate din populație.

Din acest motiv, și în România internetul este la putere în ceea ce privește folosirea sa ca mijloc de promovare și vânzare pentru branduri. Totuși, comportamentul consumatorilor români în mediul online este pe alocuri diferit față de cel al consumatorilor vest europeni. De aceea, pentru a mă raporta la realitatea țării noastre, voi menționa în continuare cele mai folosite mijloace online de către români (prin urmare, cele mai folosite mijloace de către companiile din România în campaniile lor online):

  • Website-uri, bloguri;
  • Newslettere;
  • Motorul de căutare Google;
  • Motorul de căutare YouTube (pentru conținut video);
  • Site-urile de știri românești;
  • Rețelele de socializare (cu precădere Facebook și LinkedIn).

 

În ce constă succesul unei campanii online?

Suntem de acord că orice campanie, fie ea online sau offline, trebuie să aibă mai întâi un scop care este conform cu necesitatea cea mai urgentă a brand-ului respectiv (creșterea vânzărilor, notorietate, fidelizarea clienților, îmbunătățirea imaginii, etc).

Pentru ca acest scop să fie cât mai bine îndeplinit, trebuie să impunem o serie de obiective generale; de exemplu: creșterea vânzărilor cu 10%, creșterea traficului pe website-ul companiei cu 50% pe lună, creșterea numărului de căutări lunare ale brand-ului cu 60%, etc.

Succesul unei campanii online se referă, de fapt, la rata de îndeplinire a obiectivelor acesteia.

Însă, ce facem atunci când folosim un număr mare de mijloace de comunicare online în campania noastră? Stabilim obiective pentru fiecare dintre acestea și le monitorizăm pe parcurs. La final, calculăm o rată generală de îndeplinire a obiectivelor și așa obținem rata de succes a campaniei.

Ce obiective stabilim pentru fiecare mijloc de comunicare online menționat mai sus? Vom afla în continuare.

#1 Website, blog propriu

Acestea sunt cele mai importante mijloace de comunicare online pe care le are la dispoziție orice brand și aici ar trebui să se producă conversia: transformarea vizitatorilor în clienți.

Obiectivele cele mai importante pe care le putem măsura sunt:

  • Numărul de vizitatori unici;
  • Timpul mediu petrecut de vizitatori pe site / blog;
  • Rata de respingere (procentajul vizitatorilor care au părăsit site-ul dupa vizionarea unei singure pagini);
  • Număr de comenzi (în cazul magazinelor online) sau numărul cererilor de ofertă (în cazul site-urilor de servicii).

Toate aceste obiective se măsoară doar pe perioade determinate (o săptămână, o lună, un trimestru, etc).

#2 Newsletter

Am menționat în detaliu o serie de obiective pe care le putem măsura la o campanie de newslettere în articolul: Cum evaluez o campanie de email marketing?. De aceea aici voi menționa doar cele mai importante obiective:

  • Rata de deschidere a email-ului;
  • Rata de abonare;
  • Rata de click-uri unice (procentajul persoanelor, din cele care au deschis mail-ul, care au făcut cel puțin un click pe link-urile din email).

 

#3 Google

Motorul de căutare Google este folosit de 98% dintre români, motiv pentru care este cel mai relevant motor de căutare pentru care trebuie să lucrăm la o bună optimizare a conținutului nostru de pe site sau blog.

Există două modalități de stabilire a obiectivelor privind folosirea Google într-o campanie:

  1. Pe termen lung: prin metodele consacrate de SEO on-page și off-page, putem stabili obiective precum: aducerea site-ului sau blogului nostru pe anumite cuvinte cheie, între primele 3 rezultate de pe prima pagină în termen de 6 luni; creșterea cu 30% a traficului provenit din Google în termen de 3 luni. Pentru SEO, ne putem folosi de rețeaua de socializare Google Plus.
  2. Pe termen scurt: prin campanii de Google Adwords (Search sau Display): atingerea numărului maxim de click-uri pe zi, conform bugetului stabilit; creșterea vânzărilor cu 20% în urma realizării campaniei.

 

#4 YouTube

Similar ca la Google, pe YouTube există căutări la nivel de cuvinte cheie și pagini întregi de rezultate. Diferența este că nu ne putem stabili ca obiectiv vânzările; însă, putem lucra la optimizare în așa fel încât:

  • Să creștem cu 30% numărul de abonați la canalul nostru;
  • Să ne plasăm între primele rezultate, pe anumite cuvinte cheie, cu video-ul nostru;
  • Să creștem traficul către site din YouTube.

 

#5 Site-urile de știri românești

Prin folosirea presei online într-o campanie, ne putem aștepta la o creștere a notorietății produsului, serviciului sau chiar a brand-ului nostru. Însă, nu trebuie să ne punem speranța că putem obține vânzări sau fideliza clienții.

Obiectivele noastre pot fi:

  • Numărul de apariții în presă;
  • Creșterea numărului de vizitatori pe site-ul nostru, în urma publicațiilor din presa online.

 

#6 Rețelele de socializare

În România, cele mai folosite rețele de socializare sunt: Facebook, LinkedIn, Twitter, Google Plus, Pinterest). Fiecare dintre acestea presupune un public diferit și, implicit, un mod de comunicare adaptat.

Totuși, asemănarea este că ne putem folosi de fiecare rețea pentru a crește notorietatea, a crește interacțiunea cu consumatorii, a îmbunătăți sau a construi o reputație și a crește traficul pe site sau blog. O altă asemănare este aceea că nu ne putem aștepta la rezultate precum creșterea vânzărilor sau a numărului de abonați la newsletter cu ajutorul rețelelor de socializare; aceste obiective le putem stabili doar pe termen scurt, în special dacă folosim serviciul de campanii sponsorizate pe rețelele de socializare.

Am cuprins în acest articol doar cele mai importante obiective pe care le putem stabili pentru fiecare mijloc de comunicare menționat, pentru o folosire uzuală a acestuia. Desigur, pentru o folosire avansată, există instrumente de monitorizare care ne pot afișa zeci de alte posibile obiective.

În speranța că v-au fost utile aceste informații despre obiectivele unei campanii online, vă invit să aprofundați acest subiect și pe site-ul www.romaniancopywriter.ro.

  • Dumitrița Lebădă

    Cum putem afla rata de deschidere a email-ului?