Real Time Marketing-ul şi Goana Oarbă după Engagement

Nu mai pot cu Real Time Marketing-ul! Da, am ales un limbaj colocvial. Intenţionat.

Să vă explic şi de ce. O dată la 2-3 ani, apare câte un Sfânt Graal al marketingului online. De un an şi jumătate, a apărut o nouă bulă: Real Time Marketing-ul, după celebrul Engagement.

De fapt, goana după engagement a dus la această hiperbolizare a real time marketingului. Vânătoarea de like-uri, share-uri, followeri şi retweet-uri, fără a avea o strategie coerentă ce are ca scop final îndeplinirea unor obiective de business, a dus la o avalanşă de conţinut irelevant şi inutil.

Dacă noul sezon din Game of Thrones a fost lansat, dacă are loc o finală de Superbowl, dacă se naşte copilul unei familiei regale, nu înseamnă că trebuie să capitalizezi pe aceste evenimente pentru a-ţi scoate în față brand-ul.

De fapt, vina nu e a brand-urilor, ci a agenţiilor care au găsit o nouă jucărie de vândut, de fluturat în fața clienţilor. Totul pentru a face mai mulţi bani, bineînţeles.

Dar ceea ce fac, în 90% din cazuri, e Influencer Marketing (gâdilat ego-ul blogger-ului), Newsjacking sau, în cel mai bun caz, Real Time Engagement.

Real Time Marketing Bullshit

stamp bullshit, via shutterstock

Real Time Marketing-ul românesc

Unul dintre promoterii acestui tip de marketing la noi sunt cei la GolinHarris, iar la auzul obiecţiilor despre cum se face Real Time Marketing la noi, reacţia lor a fost asta:

RTM e la început la noi, aşa cum zice şi Andrei, ce se face în afară şi ce încercam să implementăm şi noi pentru clienţii noştri sunt campanii integrate pe canale owned, paid, shared şi earned.

RTM înseamnă să ai o strategie bine pusă la punct, să îţi cunoşti valorile brandului şi să profiţi de subiectele foarte discutate şi urmărite de pe agenda publică locală şi internaţională. Un exemplu sunt activările pe Oscaruri, altul activările pe Olimpiada de la Soci. RTM înseamnă să îi scoţi pe fanii tăi online şi offline din cursul de comunicare pe care îl ai de obicei pe brandul tău şi să pregăteşti momente de comunicare creative, wow şi relevante pentru ei. Dar să ai în ADN-ul brandului tău asocierea cu aceste subiecte, nu să o faci forţat doar pentru că e la modă.

Da, RTM înseamnă foarte mult planning, dar şi să reacţionezi spontan şi să îţi răsplăteşti fanii (influenceri şi consumatori) pentru că sunt alături de tine zilnic şi pentru că te ajută să creşti comunitatea. Rezultatul – fanii animă comunitatea de prieteni, care este sau devine fană a brandului tău (nu pentru că spera la un cadou, ci pentru că vede că ai făcut ceva pentru ea).

Şi îţi pot da două exemple acum, să nu mă mai întind – un exemplu de RTM cu un fan care a generat o vânzare şi multă interacţiune din partea prietenilor săi: http://tinyurl.com/nwldtqc

Un exemplu cu mai mulţi fani care s-au bucurat de un cadou simbolic din partea brandului pe care îl apreciază: http://tinyurl.com/ocsxxuu şi http://tinyurl.com/qezb8vg
RTM este despre a fi atent la viaţa din jurul brandului tău şi a-l poziţiona în relaţie cu adevăraţii lui fani.

Şi acum, Raluca Duță se va supăra pe mine. Îmi pare rău, dar acest text e plin de buzzword-uri, bucăţi de truisme şi percepţii eronate asupra a ceea ce înseamnă marketing şi comunicare.

Raluca, este acesta Real Time Marketing? Dar ăsta? Sau ăsta?

Din nefericire, din punctul meu de vedere, sunt eligible pentru a fi publicate pe blogul RTM Sucks.

 

Real Time Marketing Sucks

Din păcate, Oreo a creat o chestie destul de inteligentă care a fost preluată mai departe prost, chiar foarte prost în anumite cazuri. Agenţiile şi brand-urile au devenit disperate. E precum goana neîncetată după virale.

Nu există relevanță, de cele mai multe ori. Nu forţaţi ideea, precum bine zice Alex.

P.S. Îmi cer scuze pentru “ranting” şi pentru discursul neechilibrat. Dar… it had to be said!