9 Sfaturi de Bază pentru Specialiştii în Social Media Marketing

Sfat Am scris multe articole dedicate marketingului pe Social Media: opinii, ghiduri, sfaturile altora, noutăţi, resurse. Dar, ca în orice job, există acele chestii de bază, acele învăţăminte sau obiceiuri care îţi fac munca mai uşoară şi mai eficientă. Acestea rezultă, de cele mai multe ori, din experienţă, din greșelile făcute. Astfel, o să vă spun 9 lucruri pe care le-am învăţat în ultimii ani şi utile (sper) pentru cei ce lucrează în această industrie.  Insă, sunt convins că sunt și altele. Vă invit să vă spuneți sfaturile proprii in secțiunea de comentarii.

 

 

1. Nici o strategie nu seamănă cu cealaltă.

Astfel, nu te concentra să copiezi sau să te bazezi pe ce fac alţii. Extrage părţile relevante pentru nevoile şi capabilităţile afacerii pe care o promovezi. Aliniază strategia la obiectivele şi cultura business-ului din care faci parte. Nu te preocupa prea mult cu ce fac alţii. Nu te lăsa impresionat de cât de repede fac lucrurile. Am păţit-o şi eu, observând cum concurenţa adună milioane de fani în câteva luni. Am greşit. Te asigur că vei obţine rezultate surprinzătoare, dacă îţi vei adapta şi personaliza strategia.

 

2. Ignoră jargonul.

Nu lăsa tehnologia, jargonul şi mecanismele uneori deficitare sau confuze ale reţelelor sociale să umbrească simplicitatea unui social business. Încearcă să vezi dincolo de platforme, unelte, tweet-uri, check-ins, Edgerank. Într-un final, totul se rezumă la interacţiunile sociale cu care suntem deja obişnuiţi. Oricât de complicată ar părea uneori Social Media, adevărul e că e atât de simplă şi normală precum un zâmbet, o strângere de mână sau o conversaţie. Fii prezent, ascultă şi participă. Restul va veni pe parcurs.

 

3. Social eşti tu, nu ceea ce faci.

Multe afaceri nu au succes pe Social Media pentru că schimbă doar ceea ce fac, la un nivel superficial. Nu e o schimbare a identităţii companiei. Ca Social Media Manager, eşti limitat. Întreaga companie trebuie să aibă o mentalitate pro Social Media. Dacă nu îţi pasă de clienţi, Social Media nu va fi pilula magică care va schimba asta. Dar dacă îţi pasă, Social Media va amplifica acest sentiment. Schimbarea mentalităţii managementului este la fel de importantă ca crearea unei strategii de marketing pe Social Media.

 

4. Canalele Social Media nu sunt dedicate doar marketingului.

Deşi poate fi folosită ca unealtă foarte eficientă de marketing, un program de Social Media nu ar trebui gestionat exclusiv de departamentul de Marketing. Implementaţi Social Media în fiecare departament. Adaptaţi programul la nevoile diverse ale diferitelor sectoare dintr-un business. Concentraţi-vă pe asta.

 

5. Dedică de două ori mai mult timp ascultatului decât vorbitului.

Oriunde mă uit în online, văd companii care îşi dedică cea mai mare parte din timp şi resurse în producerea de conţinut: blog posturi, comunicate de presă, tweet-uri, post-uri. Marketingul de conţinut e folosit din ce în ce mai mult. Şi da, este foarte bine. Dar ce merge şi mai bine este să depui mai mult efort în strategia de ascultare. Ascultă-ţi clienţii. Ascultă clienţii concurenţei. Învaţă ce le place, ce le stârneşte interesul, ce nu le place, ce vor. Învaţă de la clienţi cum să fii cel mai bun. Aşa cum am mai zis, percepţia pieţei (nu a ta) faţă de brand indică valoarea companiei.

 

6. Oamenii sunt mai importanţi decât tehnologia.

Dacă întâlneşti specialişti care îţi explică doar despre ultimele platforme de Social Media sau despre cele mai tari unelte, întreabă-i care e esenţa Social Media. Răspunsul ideal, din punctul meu de vedere: promovarea prin Social Media e despre oameni cărora le pasă de alţi oameni, despra a-ţi mulţumi şi încânta clienţii. Uneltele şi platformele sunt efemere, oamenii nu. Oamenii sunt cei care îţi fac ca strategia de marketing pe Social Media să eşueze sau nu.

 

7. Umanizarea poate fi o unealtă de business.

Unul dintre cele mai problematice aspecte într-un program de Social Media este să faci legătura între natura socială a interacţiunilor de pe reţelele sociale şi obiectivele business-ului. Nu te focusa doar pe a face business. Creează un flow. Nu vorbi doar despre ce faci tu. Lasă-ţi clienţii să genereze discuţii, dar încearcă să conduci conversaţia cât poţi de mult, într-un mod natural. Creează awareness, apoi preferinţă, apoi loialitate şi, într-un final, evangelizare. Discuţiile pot fi despre orice, dar scopul tău este să le aduci într-un punct final, când devin relevante și are loc monetizarea.

 

8. Ai grijă ce externalizezi.

Lucrul cu parteneri externi e benefic. Dar, în opinia mea, poţi externaliza doar aceste elemente ale unui program pe Social Media: monitorizarea, cercetarea de piaţă, design, planificarea de conţinut, chiar şi campanii de marketing sau publicitate. Cel mai important lucru pe care nu ar trebui să-l externalizezi este community management-ul, relaţionarea cu clienţii, aşa cum am detaliat aici.

 

9. Învaţă tot timpul.

Citeşte blog-uri de specialitate. Participă la conferinţe. Interacţionează cu alţi specialişti de pe nişă. Creează-ţi un program zilnic de auto-educatie. Vei observa că noi, cei care facem parte din această comunitate a oamenilor dedicaţi marketingului pe Social Media, ne ajutăm tot timpul unul pe celălalt. Nimeni nu are toate soluţiile şi nu trebuie să-ţi baţi capul singur. Întreabă şi cineva te va ajuta cu un răspuns.

 

Ca o mică concluzie, nu uita să fii atent, prietenos şi de nădejde. Dacă pleci cu principiile astea la drum, restul se rezolvă mult mai uşor. Relaxează-te. Totul se rezumă la ascultare şi vorbire, la comunicare. Facem asta de mii de ani, numai că acum o facem puţin mai rapid, mai bine şi în moduri mai diverse.

Tu ce sfat esenţial ai pentru specialiştii în marketing pe Social Media?