Social Media Analytics – 4 Obiective Esențiale de Măsurat

Social Media a explodat în ultimii ani și a devenit un must pentru toți marketerii, in ciuda cârcotelilor unora din online-ul românesc. Este vital să integrezi Social Media în strategia de marketing. Dar cum o monetizezi? Cum măsori flow-ul și indicatorii de performanță pe care i-am menționat aici?

Bineînțeles, unii vor spune că primul obiectiv ar fi atingerea de 5000 de fani noi pe pagina de Facebook într-o luna sau nu nu știu câte sute de retweet-uri pe Twitter.  Da, și aceste obiective sunt de luat în seamă, dar nu sunt cele mai importante. Nu cu ele trebuie să te prezinți în fața directorului de marketing. Când vorbim de indicatori non-financiari, trebuie măsurate acele metrice care sunt direct legate de ROI, de monetizarea efectivă.

Ei bine, iată o lista de metrici esențiali care ar trebui urmăriti de orice Social Media Manager:

 

Trafic pe site

Folosind Google Analytics, setează-ți segmente avansate in care-ți setezi platformele de Social Media ca surse de trafic. Urmărește indicatori importanți de genul: Bounce Rate, Average time on site/page. Compară-le cu restul surselor de trafic, pentru a atrage concluzii în ceea ce privește calitatea vizitatorilor. Nu e de ajuns  să ai 1000 de vizite de pe Facebook într-o săptămână dacă ai un bounce rate de 85%. Concluzia în acest caz: conținutul e irelevant pentru vizitator.

Folosește acest tutorial care îți arată exact cum să-ți setezi  profilul de Google Analytics pentu a-ți măsura traficul de pe Social Media: http://unbounce.com/social-media/measuring-social-media-roi-goal-conversions-with-google-analytics-5/

Social Media Trafic - Google Analytics

 

Generare de lead-uri (conversii)

Acest goal este direct legat de traficul de calitate. Crează-ți unul sau mai multe goal-uri(ex. abonați la email/rss, clienți noi, lead-uri noi etc). Apoi urmărește conversiile de pe flow-ul tău. Compară-le între diferite surse (ex. Facebook vs Twitter), pentru a vedea care sunt cele mai calitative surse de trafic.

Conversii - Social Media Analytics

Brand sentiment

Una dintre cele mai critice părți dintr-o campanie de brand awareness este analizarea brand sentiment-ului. Da, este grozav sa ai 15 blogpost-uri pe săptămână care genereaza sute de comentarii. Dar daca majoritatea acestor comentarii sunt negative? Ajută brand-ul, îți generează conversii?

Una din marile stupidități pe care poate să le facă un Community Manager e să cenzureze, să șteargă mențiuni, comentarii etc. Dimpotrivă, ca brand, ai mult mai mult de câștigat prin transparență, engagement, stabilind astfel relații cu posibile lead-uri sau cu clienții deja existenți. Câștigi noi clienți si îi fidelizezi. Nu ăsta e scopul final?

Mențiunile despre brand-ul tau trebuie monitorizate, analizate, corelate, raportate etc. Pentru asta, exista multe tool-uri gratuite: Hootsuite, Hyper Alerts, Board Reader, Kurrently, Social Mention, Position2 Brand Monitor. Toate sunt destul de intuitive si usor de folosit.

Un alt tool foarte bun pentru măsurarea sentimentului este Facebook Insights, unde poți vedea diferite statistice despre tipurile de feedback negativ.  Iată ce este considerat de Facebook ca feedback negativ: când cineva folosește opțiunea Hide la un post, când cineva îți dă Un-like la pagină sau post, când cineva îți raportează postul ca spam.

Facebook Insights - Feedback Negativ

Social Media Click-Through-Rate (CTR)

CTR: un alt metric care te ajută să definești calitatea conținului tău. Analizează posturile cu cele mai puține si mai multe click-uri și trage concluzii. Ele pot fi de genul: conținut slab sau excelent, moment prost sau bun al zilei să postezi  etc. Tool-uri care te vor ajuta să monitorizezi asta ar fi: Bit.ly, rapoartele Ow.ly din Hootsuite, Facebook Insights etc.

  Hootsuite - Raport Ow.ly

Ideea e că Social Media are potențial, nu incape discuție. Doar uită-te la Google (SPYW, Google Plus), Bing (Linked Pages), Microsoft (So.cl). Ce e cu adevărat o provocare e să știi cum să-l exploatezi si, ulterior, să-l măsori.

 

Care alți indicatori credeți că merită măsurați, ce tool-uri folosiți pentru a le măsura?