Cum Creezi o Strategie de Conținut pe Facebook

Aşa cum vă povesteam în postul precedent, am avut şansa să particip la PR Academy unde am fost speaker în cadrul unui workshop dedicat strategiilor avansate de comunicare pe Facebook. Alături de mine, am avut onoarea să-i am pe Radu, Cristi, Cătălin şi Gabi.

Am căzut de acord cu organizatorii (Evensys) să vorbesc despre strategia de conţinut pe Facebook. Totul bine şi frumos. Până în momentul creării efective a prezentării. M-am gândit foarte mult ce să le povestesc participanţilor. Să intru în detalii, tactici, tehnici, quick wins? Apoi am avut o revelaţie.

După cum deja ştiţi, lucrez la Bitdefender unde mă ocup de prezenţa brandului în tot ce înseamnă spaţiul Social Media english speaking. Însă, în ultimul an, am avut oportunitatea să intru în contact mai mult cu piaţa locală (evenimente, networking, bloguri etc.). Astfel, am avut oportunitatea rară de a compara cele două piețe: engleză (Europa de Vest și SUA) și română.

Concluzia personală e că, din nefericire, numărul de brand-uri româneşti care au o prezenţă pe Facebook consistentă, cu o strategie de conţinut în spate, sunt foarte puţine. Iar majoritatea celor care au deja o strategie de conţinut, au creat de fapt una incompletă sau, mai rău, eronată.Văd brand-uri cu renume postând aleator pe Facebook fără un obiectiv real, fără o direcţie clară. De cele mai multe ori, îşi promovează produsele în mod repetat. Nu există creativitate, substanţă, consistență. Nu există strategie.

Bineînţeles, şefii departamentelor de marketing încep să se plângă de oamenii de Social Media. Şi pe bună dreptate. Încep să-şi schimbe părerea despre întreaga industrie de Social Media, crezând că nu-ţi poţi atinge obiective de business folosind Facebook. Și de aici rezultă valoarea scăzută a pieței de specialiști în Social Media.

Vreau să schimb asta. Mă lupt să schimb această mentalitate de mai bine de un an cu ajutorul blogului şi nu numai.

Astfel, am vorbit la PR Academy despre fundamentele unei strategii de conţinut pe Facebook, despre structurarea acesteia:

 

HAOS! Asta e în mintea ta când încerci să încropeşti această strategie. Să fac cont de Facebook? Să fac grup? Ce Cover Photo să folosesc? Cum atrag primii fani? De unde îi iau? Ce conţinut să folosesc etc.

 

IDENTIFICĂ CLIENTUL IDEAL

Ăsta e primul pas. Unii dintre voi m-ar contrazice. Ai spune că setarea de obiective e primul. Sau crearea unui plan de generare de lead-uri sau, chiar, vânzări. Nu e adevărat. Dacă începi aşa, strategia va fi un eşec. Găseşte-ţi audiența relevantă, potrivită care ar avea nevoie de produsele tale. Identifică buyer personas. Bineînţeles, pot exista mai multe tipuri de buyer personas, nu doar unul. Creează conţinut dedicat pentru fiecare.

Cum faci asta? Pune întrebări clienţilor existenţi sau chiar fanilor, dacă ai deja o prezenţă pe Facebook. Creează-ţi o imagine cât mai completă a acestei persoane. Construieşte o poveste pentru a-i înţelege perspectiva şi nevoile. Acest buyer persona va fi sursa ta de inspiraţie. Cu cât îl defineşti mai bine, cu atât vei avea mai mult succes.

 

SETEAZĂ-ŢI OBIECTIVE

Nu-ţi poţi seta obiective fără a şti cui te adresezi. Dacă ai începe cu setarea obiectivelor, te-ai gândi doar la metrici şi bani. Ai ignora nevoia clientului.

Nu te concentra doar pe numere. Fii echilibrat. Încearcă să estimezi cum va arăta pagina de Facebook într-un an. Cum va fi percepută pagina de clienţi? Câţi fani? Ce tip de fani? Ce conţinut ar trebui să genereze engagement? Analizează competiţia care are deja o prezenţă consistentă pe Facebook. Ce fac corect? Unde greşesc? Inspiră-te.

Ulterior, gândeşte-te ce vrei să obţii cu pagina de Facebook? Care e obiectivul final? Brand awareness? Suport pentru clienţi? Generare de lead-uri? Vânzări? Fii SMART.

Apoi, te poţi gândi la KPI-uri, la metrici. Vrei să vinzi? Cât de des? Cât de mult? Vrei să generezi lead-uri? Cum? Câte lead-uri pe lună? Vrei trafic pe site? Ce fel de trafic? Timp petrecut pe site? Bounce rate? Conversii?

Fii realist. Obţinerea de revenue e scopul suprem.

 

GĂSEŞTE TONUL POTRIVIT

Primul lucru pe care trebuie să-l faci acum e să ignori ce ai învăţat despre comunicare în PR. Nu funcţionează pe Facebook. Niciodată.

Umanizează brand-ul. Ce înseamnă asta? Totul ţine de acel buyer persona de care am vorbit la început. Foloseşte o voce potrivită acelei audienţe. Atenţie: nu spun că conţinutul ar trebui modificat, ci modul în care este expus.

Pentru a îți face o idee, îți propun un mic exerciţiu. Ia o foaie de hârtie şi scrie o pagină în care să prezinți brand-ul fanilor de pe Facebook. Citește-o a doua zi, când ești deconectat.

 

DE CE RESURSE POŢI DISPUNE?

Identifică resursele pe care le poţi avea la dispoziţie: copywriteri, designer, programatori web, fotograf etc. Toate aceste resurse trebuie luate în considerare când creezi o strategie de conţinut pe Facebook. Fă o listă a resurselor disponibile. Apoi ia fiecare resursă şi creează câte o listă de idei de conţinut care s-ar mula pe audiența targetată şi care au ca bază resursa respectivă.

 

NU IGNORA CONŢINUTUL EXISTENT

Acum fă o listă a conţinutului deja creat de brand pentru a-l folosi ca inspiraţie. Nu uita, ignoră partea de marketing şi vânzări. Încercaţi să oferiţi valoare. Ce i-ar plăcea clientului tău ideal? O dată ce ai creat lista, categoriseşte-o.

 

LIVREAZĂ VALOARE

La prima vedere, e legată de ce am scris mai devreme: de conţinutul existent. Gândește-te la moduri creative pentu livrarea continutui.

Luaţi în considerare că un fan obişnuit are un News Feed invadat de sute de posturi de la prieteni şi brand-uri. Cum ieşi în evidenţă? Discount-uri? Concursuri? Sau vei oferi conţinut util clientului, făcându-i viaţa mai uşoară?

Repet, creează o listă de idei şi categoriseşte-o. Nu ignora acest pas.

 

CREEAZĂ O ECHIPĂ

Câţi oameni vor face parte din echipă? Doar tu? O echipă de 5 oameni? Cum vor lucra împreună? Ce rol va avea fiecare? Cine va conduce echipa?

Crearea echipei este un pas esenţial, cu impact direct asupra consistenței şi vocei. De cele mai multe ori, e bine să ai o singură persoană care scrie update-urile.

 

IDENTIFICĂ TEME DE DISCUŢII

Găseşte principalele teme de discuţii pornind de la resurse, conţinutul existent şi valoare. Categorizeaza-le pe zile, pe momente ale zilei. Ex: Weekly chat, Weekly product tip, Meme-ul săptămânii etc.

 

CREEAZĂ UN CALENDAR EDITORIAL

Acum atribuie o temă dedicată fiecărei zi a săptămânii, ţinând cont de mărimea echipei şi de resurse. Creează un plan cu săptămâni în avans, chiar şi cu luni atunci când vorbim de evenimente. Nu exagera. Fii conştient că nu vei respecta planul 100%. Va fi nevoie să faci modificări pe parcurs, să te adaptezi (ex: real time marketing, crize).

Dar dacă ai această structură pusă la punct, munca va fi mult mai uşoară.

 

EXECUTĂ PLANUL

La IMWorld, am fost frapat sa aud aceeaşi idee de mai multe ori, spusă de oameni diferiţi în contexte diferite:

Asta e partea cea mai grea. La început, încearcă să ai o abordare cât mai structurata. Asigură-te că totul este clar, că fiecare om îşi cunoaşte rolul şi treabă. Cine va scrie update-uri? Câte? La ce ore? Cine va răspunde la comentarii şi mesaje? Rutina este importantă, dar asta nu înseamnă că trebuie să devii rigid. Acţionează.

Apucaţi-vă de treabă!

  • Felicitări pentru design-ul de calitate al site-ului! Sper să-l mai actualizezi! P.S: dacă tot lucrezi la Bitdefender, atunci sparge mitul pe care îl am și eu despre antivirus: ai nevoie de un PC ultra-performant ca să-ți meargă bine, asta dacă ești multi-tasker ca mine!

  • Andreea

    Bravo pentru tot ce ai punctat in articol. Sunt sfaturi foarte utile. O sa le pun in aplicare si sper sa am rezultate foarte bune!