Cum Identifici cel mai Eficient Tip de Conţinut pe Facebook? [Tutorial]

Cu toţii încercăm să ne supunem Edgerank-ului pentru a face performanţă în marketingul pe Facebook. Indiferent de controversele din spatele algoritmilor Facebook, marketingul pe Social Media trebuie să meargă înainte. Astfel, apar studiile care analizează ce şi când să postezi pe Facebook pentru a avea un reach, engagement sau trafic mai mare. Sunt utile, dar nu pot fi luate ca atare, fără o analiză proprie. În acest blog post, o să vă arăt cum să identificaţi voi înşivă ce conţinut performează mai bine pentru paginile de Facebook pe care le administraţi.

Însă, drept cerinţă iniţială, pentru a avea un rezultat cât mai relevant şi exact, trebuie să fi postat deja un număr considerabil de tipuri de conţinut pe pagina de Facebook: text, link-uri, poze pe o perioadă de cel puţin o lună, în momente diferite. Analiza e făcută pe doi indicatori majori de perfomanță: Reach şi Trafic.

 

REACH

Consideraţi de mulţi cel mai important KPI din marketingul pe Facebook, Reach-ul posturilor existente pe Facebook poate fi extras foarte uşor din Facebook Insights. În prima fază, este nevoie doar să extrageţi raportul Excel pe ultimile 3 luni.

Pe pagina brand-ului, duceţi-vă în secţiunea de Insights (click pe See All), apoi dați click pe Export Data şi alegeţi opţiunile de mai jos (Post level data, Excel file format):

Exportare Date Facebook Insights

După ce download-ul este finalizat, deschideţi fişierul, alegeţi tab-ul Key Metrics şi creaţi un filtru pe coloana Type.

Filtru tip de post

Alegeţi un tip de conţinut, apoi mutaţi-vă pe coloana Lifetime Post Organic Reach (pentru a elimina din ecuaţie reach-ul obţinut prin publicitate: Sponsored Posts). Selectaţi întreaga coloană şi notaţi media numerelor pentru a afla reach-ul mediu al acelui tip de conținut.

Reach mediu pe tip de conținut

Ulterior, faceţi acelaşi lucru şi cu restul tipurilor de conţinut. Apoi, raportaţi rezultatele la numărul de fani ai paginii. Comparaţi rezultatele şi veţi obţine răspunsul la întrebarea: Ce tip de conţinut are reach-ul cel mai mare pe pagina mea de Facebook?.

În cazul meu, câştigător a fost conţinutul tip TEXT, cu un reach de aproape 2.5 ori mai mare decât pozele şi de 4 ori mai mare decât link-urile.

 

TRAFIC

În primul rând, aş dori să fac câteva clarificări pentru a înţelege contextul analizei mele:

Traficul e unul din componentele calculării Engagement-ului, alături de Like-uri, comentarii şi Share-uri. Nu am ales să fac o analiză a Engagement-ului pentru că traficul, în opinia mea, este un indicator de performanţă mai relevant şi cu impact mai puternic asupra unui business.

– Puteţi introduce în ecuaţie şi update-urile de tip TEXT, deşi la prima vedere acestea nu generează trafic. Însă unii au început să păcălească Edgerank-ul, introducând link-uri şi alegând opţiunea Remove Preview, transformând tipul de conţinut din Link în Text. Pentru mai multe detalii, vezi articolul dedicat de la Jon Loomer, deși analiza lui ar putea fi greșită.

Link Clicks

– Din cauza raportării greşite din Insights a click-urilor (vezi în acelaşi raport de mai sus următoarea coloană Link Clicks din tab-ul Lifetime Post consumers by time, folosind aceleaşi filtre), aveţi două alternative gratuite pentru a măsura acest trafic: Bit.ly şi parametrii campaniilor din Google Analytics (ex: ?utm_source=Facebook&utm_medium=PhotoPost&utm_campaign=SocialMedia, sună familiar?)

Tot ce trebuie să faceţi e să generaţi link-uri cu parametri folosindu-vă de URL builder-ul de la Google. De preferat, ar fi să faceţi difențierea între tipurile de posturi, folosindu-vă de secţiunea utm_medium pentru a preciza la ce tip de post veţi ataşa link-ul. (mulţumesc Alex de tip)

Google Analytics URL Builder

Având în vedere că link-urile rezultate vor fi destul de lungi datorită adăugării de parametri, folosiţi Bit.ly pentru a le scurta.

Ulterior, după o perioadă de testare de minim o lună, în care aţi ataşat link-uri la toate cele 3 tipuri de conţinut, analizaţi rezultatele în Google Analytics -> Sources -> Campaigns. Pentru siguranţa exactităţii datelor, comparaţi datele cu cele din Bit.ly Stats.

Bit.ly Stats
După ce faceţi comparaţia, veţi observa ce tip de conţinut generează cel mai mult trafic şi, implicit, performează mai bine pentru pagina voastră de Facebook.

 

E rândul tău

Încetaţi să mai luaţi drept adevăr universal rezultatele tuturor studiilor din afară. Gândiţi-vă că fiecare brand are publicul său cu nevoi şi dorinţe specifice. Încercaţi, acolo unde e posibil, să adunaţi date din propria ogradă, să le analizaţi şi să trageţi propriile concluzii. Adaptaţi-vă la comunitate.

Ai urmat tutorialul? Ce tip de conţinut are cel mai mai reach în cazul tău? Dar cel mai mare trafic? Te gândeşti să-ţi schimbi strategia de postare după această analiză?